Tak jak parlamentarzyści - argumentują to tym, że trasa Białystok-Augustów to najkrótsze połączenie budowanej w regionie trasy S19 Via Carpatia z drogą S8 Warszawa-Białystok, miasta Białystok, aglomeracji białostockiej z krajami nadbałtyckimi oraz Białegostoku z Augustowem jako ważnym ośrodkiem turystycznym oraz z Suwałkami - drugim co do wielkości miastem w regionie. Przedstawiający stanowisko przewodniczący Rady Miasta Łukasz Prokorym (KO) powiedział, że ruch na drodze Białystok-Augustów jest duży, korzysta z niej wiele osób, a GDDKiA podała, że np. w lipcu 2020 r było to ponad 14,6 tys. pojazdów na dobę, z czego "znaczna" część to ciężarówki.
Prokorym powiedział, że klub Koalicji Obywatelskiej podjął inicjatywę stanowiska ws. drogi ekspresowej Białystok-Augustów "będąc pod ogromnym wrażeniem jedności" jaką w tej sprawie wyrazili podlascy parlamentarzyści różnych opcji politycznych. Przypomniał też, że stanowiska popierające przyjęły wszystkie gminy, które mają tę drogę na swoim terenie.
Dyskusja o budowie drogi ekspresowej Białystok-Augustów pojawiła się w ramach prac nad planowanym odcinkiem drogi ekspresowej S16 - Knyszyn-Ełk jako elementu szlaku Via Carpatia. Prowadzi je Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Brane pod uwagę są warianty albo na bazie dk 65 Białystok-Ełk, a także wariant dodatkowy na bazie dk 8 Białystok-Augustów (przez Sztabin). Swój wariant proponowali także ekolodzy, którzy nie zgadzają się na budowę ekspresówki na bazie dk 65, bo przecinałaby Biebrzański PN.
Rzecznik białostockiej GDDKiA Rafał Malinowski poinformował w poniedziałek PAP, że zakończone są prace nad dokumentacją wariantu na bazie dk 65 w ramach prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym. Do listopada 2021 r. ma być gotowa taka sama dokumentacja dla wariantu na bazie dk 8 Białystok-Augustów (trwa inwentaryzacja przyrodnicza). Malinowski dodał, że wiosną 2020 r. oba te warianty mają być porównane. Wcześniej, w drugiej połowie 2021 r. planowane są jeszcze konsultacje społeczne wariantu na bazie dk 8, bo konsultacje wariantu na dk 65 miały miejsce już wcześniej.
Czytaj też: Rolnicy. Podlasie: Pogoń za "durnowatą" krową. Gienek stracił cierpliwość. Zwierzę może trafić pod nóż [opis 3. odcinka]
Warianty w oparciu o dk 65 wzbudziły największy sprzeciw organizacji ekologicznych w ramach zakończonych w grudniu 2020r. konsultacji społecznych w tej sprawie. Droga miałaby bowiem przebiegać przez Biebrzański Park Narodowy oraz obszary objęte innymi formami ochrony przyrody w sąsiedztwie parku. Właśnie w toku tych konsultacji pojawił się dodatkowy wariant w oparciu o dk8 Białystok-Augustów, gdzie w rejonie Sztabina droga w najmniejszym stopniu miałaby przecinać Biebrzański PN. Ekolodzy przedstawiali także swój wariant, omijający zupełnie Biebrzański PN.
W lutym 2021 r. kilkanaście organizacji ekologicznych wystosowało petycję do ministrów infrastruktury, klimatu i środowiska, finansów i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w której domaga się wypracowania nowego wariantu przebiegu S16 przez Mazury i Biebrzański PN oraz przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji.
Czytaj też: Koronawirus w Polsce 29 marca 2021: Ile zakażeń, ile zgonów w woj. podlaskim?
Podlaski Zespół Parlamentarny jednocześnie opowiadał się także za budową drogi ekspresowej na bazie dk 65. Za tym wariantem optują także samorządy położone przy tej trasie. Starostwo monieckie poinformowało w poniedziałek w mediach społecznościowych, że do 2 kwietnia zbierane są podpisy poparcia dla S16 Knyszyn-Ełk.