To czwarta zawarta umowa na projekt i budowę podlaskich odcinków S19 - przypomniał w trakcie konferencji online p.o. generalnego dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski. Poinformował, że na odcinku Ploski-Haćki w kierunku Bielska Podlaskiego powstanie 13 różnych obiektów inżynierskich - w tym 9 pełniących także rolę przejść dla zwierząt - oraz 215-metrowy most na rzece Orlanka. Budowa tej drogi ma się zacząć latem lub we wrześniu 2022 r. i zakończyć w 2024 r.
Cały odcinek Ploski-Haćki będzie dwujezdniową drogą ekspresową, rodzaj nawierzchni na tej trasie wybierze wykonawca - dodał dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski. Podsumował, że łącznie, cztery podpisane dotąd umowy obejmują 46 km drogi S19.
W 2020 r. GDDKiA ogłosiła przetargi na projekt i budowę 10 podlaskich odcinków trasy Via Carpatia tej trasy na łączną długość 151 km (z czego 134 w standardzie drogi ekspresowej, pozostałe w standardzie drogi głównej przyspieszonej (GP). Podczas czwartkowej konferencji zapowiedziano, że kolejne umowy będą zawierane od lutego. Wojciech Borzuchowski poinformował, że chodzi o umowy na odcinki: Kuźnica-Sokółka, Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód. Podkreślił, że cały podlaski odcinek S19 ma być gotowy w 2025-2026 r.
- Cieszę się bardzo z tego faktu, że nasze najważniejsze projekty, a Via Carpatia jest takim top projektem realizowanym przez rząd Prawa i Sprawiedliwości (...), że ten projekt jest konsekwentnie i z determinacją realizowany - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Powtórzył, że Via Carpatia "jest drogą życia, drogą do rozwoju całej Polski wschodniej". Powtórzył także, że rząd zagwarantował środki na całą S19. "Jedziemy dalej z naszymi najważniejszymi inwestycjami drogowymi" - dodał Weber i zaznaczył, że trudna sytuacja związana z pandemią koronawirusa nie powstrzymuje inwestycji, a budowa trasy Via Carpatia jest na to "najlepszym przykładem".
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski powiedział, że wszyscy wiążą nadzieję z realizacją trasy S19, bo oznacza ona większe szanse rozwojowe, gdyż będzie to szlak transgraniczny. Podkreślił, że w regionie oczekiwania związane z tą drogą - także z odcinkiem Ploski-Haćki są duże, bo obecny stan drogi krajowej nr 19 nie jest najlepszy, jakość komunikacji powinna być pilnie poprawiona, co widać także przy okazji trudnych warunków zimowych.
Wójt gminy Bielsk Podlaski Raisa Rajecka dodała, że oprócz łatwiejszego dojazdu, który będzie możliwy gdy powstanie nowa trasa, znacznie zwiększy się też bezpieczeństwo jazdy, bo na odcinku Ploski-Haćki często dochodzi do wypadków, w których giną ludzie.
Czytaj też: Supraśl. Pożar w hotelowej saunie. Przyczyną ręcznik? Oskarżony: "Mam poczucie krzywdy" [ZDJĘCIA]
Konsorcjum, które będzie budować odcinek Ploski-Haćki to podlaskie firmy. Prezes firmy Unibep z Bielska Podlaskiego Leszek Gołąbiecki zaznaczył, że realizacja kontraktu to także szansa na rozwój innych firm w regionie, podwykonawców, dostawców i kooperantów, a budowa dróg przyciągnie nowych inwestorów do regionu.