S19 będzie przebiegać od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Połączy województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskiej i podkarpackie. Jak podała w komunikacie GDDKiA, obecnie kierowcy korzystają z ok. 50 km tej trasy w województwach lubelskim i podkarpackim. W realizacji jest prawie 140 km drogi - od Lublina do Sokołowa Małopolskiego na Podkarpaciu i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Trwają przetargi na kolejne blisko 140 km w województwach podlaskim i lubelskim, a w przygotowaniu jest dokumentacja na pozostałą część trasy.
Według zapowiedzi GDDKiA, w przyszłym roku kierowcy wjadą na kolejne nowe odcinki S19. W poszczególnych województwa droga jest na różnych etapach przygotowania. Na Podlasiu dziewięć odcinków S19 jest na etapie postępowania przetargowego. Większość z nich jest już po otwarciu ofert, a do końca roku podpisane mają być umowy na trzy odcinki. Do końca br. będzie ogłoszony jeszcze przetarg na odcinek Boćki - Malewice.
Natomiast dla 33-kilometrowego odcinka - granica woj. podlaskiego i mazowieckiego - Łosice - granica woj. mazowieckiego i lubelskiego prowadzone są prace przygotowawcze. Opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej.
W województwie lubelski budowa S19 ruszyła w ubiegłym roku. Prace trwają na wszystkich sześciu odcinkach realizacyjnych od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie o łącznej długości ok. 75 km.
Budowa S19 będzie kosztować ponad 27 mld zł, z czego koszty prac budowlanych to blisko 24 mld zł. Po wybudowaniu całej drogi stanie się ona najważniejszą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Połączy on kraje nad północnym i wschodnim wybrzeżu Morza Bałtyckiego z krajami półwyspu Bałkańskiego na południu Europy.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.