Większość robót została już zrealizowana, a 2 czerwca Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytkowych dokonał odbioru prac konserwatorskich ujętych w projekcie. Modernizacja zabytkowego dworca w Białymstoku połączona z zagospodarowaniem terenów przydworcowych zaawansowana jest w około 85 procentach.
- Wszystkie najważniejsze prace zostały już zrealizowane - jeszcze w maju przekazał nam Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A. - Do wykonania pozostało przeprowadzenie prac wykończeniowych oraz wykonanie systemów teletechnicznych. Zakończenie całej inwestycji planowane jest październiku, ale jeśli prace będą przebiegały zgodnie z planem i wykonawca nie napotka na dodatkowe trudności, to planujemy, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z dworca w miesiącach wakacyjnych.
Czytaj też: Białystok: Kobieta stała na peronie z czarnymi torbami. Przyjechała policja [ZDJĘCIA]
Wartość całej przebudowy Dworca Głównego w Białymstoku to ponad 36 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana przez UE w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Przebudową zajmuje się firma Budimex.
W ramach inwestycji przywrócono pierwotny wystrój wnętrza, z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Wnętrze obiektu nawiązuje swoim wyglądem do tego z około 1910 roku. Wyburzone zostały także antresola wykonana w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówka z lat 80. XX wieku.
Zobacz też: 21-latek z Warszawy zatrzymany na dworcu PKP w Białymstoku [FOTO]
- Przywrócenie historycznego wyglądu udało się jednak pogodzić z pełnym przystosowaniem budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami - opisuje Michał Stilger z PKP. - Inwestycją jest także objęte najbliższe otoczenie dworca. Przestrzeń wokół niego zostanie poddana estetyzacji, m.in. poprzez wykonanie nasadzeń ozdobnych drzew i krzewów oraz budowie nowych parkingów i miejsc postojowych.
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj!
Obiekt został oddany do użytku w 1862 r. i stanowi przykład architektury neobarokowej. W czasie I i II wojny światowej został uszkodzony. Zobacz też: Białystok na starych zdjęciach. 100 unikalnych fotografii Narodowego Archiwum Cyfrowego. To trzeba zobaczyć! Zabytkowy budynek dawnej kolei Petersbursko – Warszawskiej wpisany jest od 1960 r. do rejestru zabytków.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest październiku, ale jeśli prace będą przebiegały bez przeszkód, to pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z dworca jeszcze w miesiącach wakacyjnych
Nowy dworzec to nie koniec kolejowej rewolucji w Białymstoku. Znikną przestarzałe kładki dla pieszych znajdujące się nad torami (SCHODY STRACHU), zamiast nich powstanie przejście podziemne. Z kolei na Zielonych Wzgórzach będzie nowy przystanek PKP. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
– Na podstawie kilkunastu komisji konserwatorskich, mających na celu ustalanie kolejnych etapów prac, licznych konsultacji merytorycznych w urzędzie i obiekcie, jakie odbyliśmy podczas odtwarzania powstającej koncepcji dworca PKP w Białymstoku, nawiązującej w całości jak i w detalu do obiektu z przełomu XIX i XX w., mogę stwierdzić, że będzie to zabytek bardzo reprezentacyjny, jedna z pereł zabytkowych naszego regionu i kraju – mówi prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków. - Jestem przekonana, że ta pewnego rodzaju kreacja konserwatorska, ustalona w dużym zakresie m.in. na podstawie źródeł ikonograficznych, będzie nie tylko świadectwem minionej epoki, ale i dowodem, że dworzec kolejowy może jednocześnie służyć pasażerom, jak i stanowić przystanek na szlaku najpiękniejszych zabytków w Polsce z okresu zaborowego, stanowiąc jego ważną część.