Niemcy nie płacą za parkowanie. Długi liczone w milionach

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Niemcy nie płacą za parkowanie. Długi liczone w milionach

Drastyczne podwyżki!

Kierowco, płać i płacz! Dużo drożej w strefie płatnego parkowania

2024-09-30 8:57

Radni Białegostoku nie mają litości dla kierowców. Właśnie zafundowali im podwyżki w strefie płatnego parkowania. I to jakie! Wzrost niektórych stawek sięga 80 procent. To nie koniec złych wieści. Miejscy rajcy postanowili też poszerzyć śródmiejską podstrefę A, w której opłaty są wyższe. Zmiany wejdą w życie w listopadzie 2024 r.

O znacznych podwyżkach opłat w strefie płatnego parkowania, a także o poszerzeniu o kolejne ulice droższej podstrefy A białostoccy radni - a w zasadzie rządząca miastem większość Koalicji Obywatelskiej i Trzeciej Drogi - zdecydowali na piątkowej (27 września 2024 r.) sesji.

Obszar strefy płatnego parkowania, która istnieje w Białymstoku od 1999 roku, obejmuje obecnie niemal 90 ulic. Podzielony jest na dwie podstrefy: A - w ścisłym centrum miasta i B - nieco dalej od centrum.

Podstawowym sposobem uiszczania opłat są parkomaty rozmieszczone w strefie (wcześniej były to papierowe, minutowe karty do parkowania kupowane m.in. w kioskach). Płacić też można np. przy użyciu aplikacji na telefony komórkowe.

Ile wyniosą nowe opłaty w strefie parkowania? Podwyżki w Białymstoku są drastyczne

Poprzednia podwyżka stawek nastąpiła dość dawno, bo ponad 4 lata temu - w lutym 2020 r. Od tamtego czasu opłaty wynoszą:

  • w podstrefie A za pierwszą godzinę 2,8 zł, za drugą - 3,2 zł, a za trzecią - 3,6 zł,
  • w tańszej podstrefie B zapłacić trzeba za pierwszą godzinę - 1,6 zł, za drugą - 1,8 zł i za trzecią - 2 zł.

Stawka za czwartą godzinę wynosi tyle, ile za pierwszą.

Nowe stawki, uchwalone w piątek przez białostockich radnych, to: 

  • w podstrefie A za pierwszą godzinę - 4,4 zł, za drugą - 5,2 zł, za trzecią - 6,2 zł,
  • w podstrefie B będzie to z pierwszą godzinę 2,8 zł, za drugą - 3,2 zł i za trzecią - 3,6 zł.

Parkowanie do kwadransa będzie kosztowało 1,1 zł i 0,7 zł - w zależności od strefy. Wzrosną opłaty abonamentowe i wysokość kar za brak opłaty za parkowanie - 150 zł lub 100 zł, jeśli kara zostanie zapłacona w ciągu tygodnia.

- Po podjęciu tej decyzji (...) zrównamy się do innych miast - przekonywała dyrektor biura Strefy Płatnego Parkowania Joanna Czaczkowska.

Szefowa biura SPP, która firmowała projekt uchwały o podwyżkach, tłumaczyła, że opłaty za płatne parkowanie powiązane są z płacą minimalną, a ta rośnie. Z przedstawionych przez nią wyliczeń wynikało, że w Białymstoku jest to wciąż mniej od ustawowego maksimum.

Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Białystok. Emerytowany policjant przechytrzył oszusta. Zamknął go w mieszkaniu

Droższa podstrefa poszerzona. A co z nowymi parkingami w Białymstoku? "Przyjrzymy się temu"

Najwięcej emocji wśród radnych wzbudził zapis w uchwale o zmianie granic obu podstref w taki sposób, że do strefy droższej zostały włączone ulice otaczające szpitale uniwersyteckie, zwłaszcza ul. Waszyngtona. Dotąd była to podstrefa B, od listopada - podstrefa A.

Część radnych argumentowała, że poza tym, iż osoby korzystające z tych parkingów zapłacą więcej, nie będzie innego efektu, np. większej dostępności tych miejsc parkingowych, bo parkują tam pacjenci czy rodzice przyjeżdżający do swoich dzieci w szpitalu.

Radni pytali o plany budowy w centrum miasta parkingów.

- Wszelkie podwyżki są trudne, natomiast wiadomo, że miasto musi się rozwijać (...). Przyjrzymy się temu (możliwości lokalizacji parkingów), będziemy się starali, aby tych miejsc parkingowych było jak najwięcej - deklarował mgliście zastępca prezydenta Białegostoku Marek Masalski.

Finalnie po długiej i gorącej dyskusji za projektem uchwały wprowadzającej radykalne podwyżki zagłosowało 16 osób (radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i radni Trzeciej Drogi), przeciw było 12 radnych Prawa i Sprawiedliwości.

Nowe przepisy wejdą w życie 4 listopada 2024 r.

AWANTURA W SEJMIE, ŚLEDZTWO WOBEC ZIOBRY I POWRÓT KIERWIŃSKIEGO | Dudek o Polityce
Sonda
Czy Białystok to miasto przyjazne kierowcom?