Mosty na rzece Narew w Uhowie. Kolejny etap inwestycji. Pociągi będą tędy jeździć 200 km/h

i

Autor: Łukasz Bryłowski/PKP Mosty na rzece Narew w Uhowie. Kolejny etap inwestycji. Pociągi będą tędy jeździć 200 km/h

Rail Baltica

Mosty na rzece Narew w Uhowie. Kolejny etap inwestycji. Pociągi będą tędy jeździć 200 km/h

2022-08-18 10:24

W 2023 r. będą oddane do użytku dwa bliźniacze kolejowe mosty na rzece Narew w Uhowie koło Łap (woj. podlaskie) na trasie Rail Baltica - zapowiedziały PKP PLK. Zaczęła się operacja docelowego montażu metalowej części konstrukcji pierwszego mostu. Operacja potrwa do czwartku. Mosty pozwolą na szybszy przejazd pociągów.

Przy pomocy specjalnych siłowników i pomp hydraulicznych od rana w środę (17.08) przesuwana i ustawiana na swoje miejsce jest kratownicowa konstrukcja, która waży 1500 ton. - Specjalistyczna operacja potrwa kilkadziesiąt godzin. Wcześniej przez kilka miesięcy, w miarę postępu budowy, most był stopniowo nasuwany nad rzekę - poinformował Tomasz Łotowski z PKP PLK w przesłanym komunikacie. Kolejowe mosty na Narwi w Uhowie to - jak podkreślają PKP PLK - największa przeprawa, która powstaje na remontowanym podlaskim odcinku (Czyżew - Białystok) międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.

PKP Polskie Linie Kolejowe przypominają, że w Uhowie powstaną dwa takie same mosty kolejowe. Łotowski powiedział PAP, że drugi most będzie zbudowany do końca 2022 r. "Następnie na obiektach układane będą tory, montowana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym" - podano w komunikacie. Obydwa mosty będą oddane do użytku w 2023 r.

Przebudowa Warszawy Zachodniej idzie pełną parą. PKP snuje plany: 1000 pociągów na dobę

Przeprawa przez Narew będzie miała ok. 200 m długości. Mosty pozwolą na szybszy przejazd pociągów. Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. - Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś. Ten największy obiekt inżynieryjny na odcinku Czyżew – Białystok na lata zapewni sprawne i bezpieczne podróże - dodano. Budowa mostów to element modernizacji ok. 70-km odcinka Czyżew-Białystok trasy Rail Baltica. Na tym odcinku powstanie: 10 mostów kolejowych, 17 wiaduktów drogowych, osiem wiaduktów kolejowych, dwa tunele drogowe, 14 przejść podziemnych.

Czytaj też: Szczuczyn: Tragedia przy remoncie domu. Zamiast do szpitala, trafił na trawnik przed domem

PKP PLK zapowiedziały, że w najbliższym zaczną się prace przy budowie nowych skrzyżowań dwupoziomowych: Czyżew, Dąbrowa - Łazy, Jabłoń - Dąbrowa, Porośl - Kije, gdzie powstaną wiadukty drogowe, a przy przystanku kolejowym Bojary będzie to przejście pod torami. Zaawansowane są już natomiast prace na 19 innych obiektach: mostach, wiaduktach czy przejściach nad torami.

- Tunele dla pieszych powstają między innymi na stacjach w Czyżewie i Szepietowie oraz przystanku Zielone Wzgórza w Białymstoku. Na stacji w Białymstoku także budowane jest przejście pod torami, a tuż obok powstaje zadaszenie przyszłych peronów. Postępują prace na nowym wiadukcie pomiędzy wsiami Barszczówka i Baciuty - poinformowały PKP PLK. Oddane do użytku są już natomiast wiadukty nad torami w Uhowie i Szepietowie - dodano. Modernizacja odcinka Czyżew - Białystok Rail Baltica zaczęła się jesienią 2022 r. i - jak zapowiadały wcześniej PKP PLK - mają się zakończyć w 2023 r.

Sonda
Podróżujesz pociągami?