Budowa drogi kolejowej Rail Baltica finansowana jest z funduszy unijnych. Polski odcinek tej trasy ma 341 kilometrów i prowadzi z Warszawy do granicy z Litwą w Trakiszkach.
To właśnie dzięki remontowi tego odcinka, podróż z Białegostoku do Warszawy ma trwać jedynie półtorej godziny.
- W sierpniu 2017 ruszyły prace na odcinku Sadowne - Czyżew ruszyły w sierpniu - mówi Krzysztof Pietras, zastępca dyrektora regionu centralnego PKP PLK SA i dodaje: - Zakończenie prac planujemy na jesień 2019 roku. Natomiast remont na odcinku Czyżew - Białystok zaplanowany jest na rok 2020.
Po zakończeniu prac remontowych, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km/godz. Dzięki temu podróż będzie o wiele krótsza, niż dotychczas.
Na przełomie lat 2020 - 2021 pasażerowie będą mogli liczyć na więcej połączeń na trasie Białystok - Warszawa.
Na Podlasiu zmodernizowanych zostanie łącznie aż 137 kilometrów linii kolejowych. Koszt tych prac szacowany jest na 432,7 mln zł (298,7 mln zł pochodzić będzie z funduszy przekazanych przez Unię Europejską).
ZOBACZ: Białystok: Bilet autobusowy tylko za złotówkę? Wiemy jak go kupić!
Prace prowadzone będą na odcinku od południowej granicy województwa - Czeremcha - Hajnówka, Białystok - Bielsk Podlaski (Lewki) oraz Lewki - Hajnówka. Te roboty mają się zakończyć najpóźniej do maja 2019 roku. W efekcie pociągi towarowe będą mogły jeździć z maksymalną prędkością do 120 i 80 km/h.
Dodatkowo w Siemiatyczach i Białymstoku powstaną specjalne parkingi typu Park and Ride, czyli miejsca, w których kierowcy mogą będą mogli zostawić samochody i przesiąść na pociąg. W Białymstoku docelowo ma być 130 takich miejsc parkingowych.
Przewidywany koniec prac planowany jest pomiędzy wiosną a jesienią 2019 roku.