Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy.
Na Program Kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjne składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny. W Podlaskiem rozpoczynają się właśnie przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża.
– Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, który zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Skrócony czas podróży z Białegostoku do Warszawy
Planowana linia kolejowa nr 29 stanowi fragment szprychy nr 3 łączącego Warszawę i CPK z Mazurami i Podlasiem. Po jej realizacji Łomża zostanie włączona do sieci kolejowej. Łącznie w województwie podlaskim w ramach programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 265 km zostanie zmodernizowanych.
W 2027 roku z Łomży do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 20 minut. Dzięki modernizacji istniejących linii kolejowych skróci się również czas przejazdu z Białegostoku do Warszawy do 1 godz. 15 minut i z Suwałk do 2 godz. 35 min.
Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
– Epidemia COVID-19 nie ma wpływu na takie inwestycje jak CPK, które powinny nadal trwać, a my musimy je realizować – powiedział prezydent RP Andrzej Duda. – CPK to prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg. Dzięki CPK Polska stanie się miejscem do tworzenia biznesu. Takie inwestycje jak CPK są kołem napędowym gospodarki i nie raz wyprowadzały świat z kryzysów. Szacujemy, że realizacja CPK stworzy łącznie 150 tys. miejsc pracy. CPK to wielka szansa dla Polski.
– Wielkie programy inwestycyjne tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy w momencie realizacji, a kilkakrotnie więcej już po ich uruchomieniu. Stany Zjednoczone, Chiny i Komisja Europejska przedstawiają właśnie swoje wielkie programy inwestycyjne, których celem jest pobudzenie gospodarki – powiedział premier Mateusz Morawiecki. – CPK to wielka szansa dla polskiego lotnictwa i kolei, ale też dla każdego Polaka. CPK wraz z kolejowymi szprychami to szansa na przyciągnięcie inwestycji krajowych i zagranicznych – podkreślił szef rządu.
Na początku czerwca Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła w rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio w celu wyboru doradcy strategicznego CPK. Wybór doradcy strategicznego to jeden z kamieni milowych CPK. Zakończenie postępowania nastąpi w tym roku. Umowa zostanie podpisana na okres do trzech lat, czyli dotyczy etapów planowania i projektowania inwestycji lotniskowej
Artykuł sponsorowany