Stanowisko przyjęte bez głosów sprzeciwu
Inicjatywa uchwalenia stanowiska wyszła od radnej Prawa i Sprawiedliwości Agnieszki Rzeszewskiej, która zgłosiła projekt w imieniu klubu PiS – obecnie pozostającego w opozycji w białostockiej radzie. Ostateczny tekst został przyjęty w formie autopoprawki, po uwzględnieniu poprawek zgłoszonych przez radną Koalicji Obywatelskiej Ewę Tokajuk. Za przyjęciem stanowiska opowiedziało się 22 radnych. Nikt nie był przeciw, nikt też nie wstrzymał się od głosu. Czterech radnych KO nie wzięło udziału w głosowaniu, a dwóch było nieobecnych.
Religia ważna dla wychowania młodego pokolenia
W przyjętym stanowisku radni podkreślili, że religia w szkole pełni istotną rolę w wychowaniu i kształtowaniu systemu wartości młodzieży. - Religia jako przedmiot szkolny odgrywa ważną rolę w kształtowaniu systemu wartości i tożsamości moralnej młodego pokolenia Polaków. Religia w szkole nie tylko przekazuje wiedzę o wierze, ale również uczy tolerancji, szacunku, dialogu i odpowiedzialności za drugiego człowieka - zapisano w dokumencie.
Czytaj też: Wakacje będą krótsze. Ostateczna decyzja MEN. To już pewne
Jednocześnie radni zaakcentowali, że ważne jest poszanowanie prawa uczniów i rodziców do wychowania dzieci w zgodzie z własnymi przekonaniami. - Tak dla religii w szkołach, tak dla wolności wyboru, tak dla wartości - podkreślono w treści stanowiska.
Głosy w dyskusji: o wartościach, tolerancji i wolności wyboru
Radna Agnieszka Rzeszewska wskazywała, że obecność religii w szkole uczy nie tylko o wierze, ale także o odpowiedzialności i szacunku wobec drugiego człowieka. Przekonywała, że decyzja o uczestnictwie w lekcjach religii należy do rodziców. – My musimy strzec swoich wartości. Chodzi tu o kościoły wszystkie, które chcą nauczać swojej religii, bo bez religii trudno jest ten moralny kręgosłup człowiekowi wdrożyć – mówiła radna PiS.
Czytaj też: Brutalne pobicie 14-latki. Koleżanki zwabiły ją w pułapkę i wszystko nagrały. "Przerażające"
Z kolei radna KO Ewa Tokajuk, reprezentująca środowisko prawosławne, podkreślała wielokulturowy charakter Białegostoku i znaczenie wzajemnego szacunku między przedstawicielami różnych wyznań i narodowości. Zwracała uwagę, że wychowanie religijne rozpoczyna się w domu, a szkoła może je jedynie uzupełniać.