Obiekt został oddany do użytku w 1862 r. i stanowi przykład architektury neobarokowej. W czasie I i II wojny światowej został uszkodzony. Zabytkowy budynek dawnej kolei Petersbursko – Warszawskiej wpisany jest od 1960 r. do rejestru zabytków.
- Wszystkie prace, które są tu prowadzone są z nami na bieżąco konsultowane, odbywaliśmy liczne konsultacje konserwatorskie - mówi Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków. - Były uzgadniane wszelkie detale architektoniczne. Nawiązujemy tutaj w sposób prosty do obiektu z wieku XIX, jeżeli nie mamy potwierdzenia w kwerendzie archiwalnej to patrzymy na analogię tego rodzaju obiektów, które występowały w Polsce lub za granicą.
Celem przebudowy jest stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Koszt inwestycji wynosi około około 36 mln złotych (dane z 2018 roku). Remont dworca prowadzi firma Budimex.
- Oczywiście zachowanie walorów architektonicznych, zabytkowych i historycznych jest bardzo istotne, ale dla PKP najważniejszy jest pasażer - mówi Wojciech Zabłocki z Biura Inwestycji PKP S.A.
Dworzec będzie dostosowany dla osób niepełnosprawnych, będzie obowiązywał system dynamicznej informacji pasażerskiej, będzie nowe przejście pod torami i udogodnienia dla najemców.
Czytaj także: Trasa Niepodległości oficjalnie otwarta. Prezydent Białegostoku: "Wielka chwila w historii naszego miasta" [ZDJĘCIA, WIDEO]
- Jesteśmy na ukończeniu inwestycji. W połowie przyszłego roku będzie już służyła pasażerów - zapewnia Wojciech Zabłocki.
- Ja myślę, że jest to bardzo dobry przykład połączenie tkanki zabytkowej z wymagani cywilizacyjnymi - dodaje dr hab. Dajnowicz.