Trasa Niepodległości oficjalnie otwarta. Prezydent Białegostoku: "Wielka chwila w historii naszego miasta" [ZDJĘCIA, WIDEO]

2019-08-28 17:39

Trasa Niepodległości to największa inwestycja drogowa w historii Białegostoku. Od środy 28 sierpnia mogą z niej korzystać kierowcy.

Kierowcy mogą już korzystać z zachodniej wewnętrznej obwodnicy Białegostoku. Jest ona ostatnim elementem obwodnicy miejskiej prowadzącej zarówno do obwodnicy śródmiejskiej okalającej centrum miasta, jak i dróg wyprowadzających ruch drogowy w kierunku Warszawy, Lublina i Bobrownik. Rozpoczyna się w rejonie skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych (skrzyżowanie jest nadal w budowie), a kończy na ul. Wiadukt.

W uroczystym otwarciu Trasy Niepodległości oprócz prezydenta Tadeusza Truskolaskiego wzięli udział m.in. wiceprezydenci, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski oraz przedstawiciel Budimexu. Uczestników konferencji zabrał na miejsce zabytkowy autobus "ogórek".

Czytaj także: Co było przed Trasą Niepodległości? Zobacz PORÓWNANIE! Różnica jest OLBRZYMIA [ZDJĘCIA]

Pojazd przejechał po Trasie Niepodległości i zatrzymał się na osiedlu Leśna Dolina. Razem z autobusem jechały zabytkowe samochody ze stowarzyszenia Moto Retro.

Konferencja prasowa przed otwarciem Trasy Niepodległości

i

Autor: Marcin Jakowiak/UM Białystok Konferencja prasowa przed otwarciem Trasy Niepodległości

Co wiesz o białostockich osiedlach?

Pytanie 1 z 10
Przez jakie osiedla NA PEWNO przebiega Trasa Niepodległości?

Trasa Niepodległości to największa inwestycja drogowa w historii Białegostoku. Wartość inwestycji to 351,5 milionów złotych. Obwodnicę wybudowała firma Budimex. Budowa zachodniej wewnętrznej obwodnicy miasta rozpoczęła się w marcu 2017 roku.

Od tamtego momentu krajobraz czterech białostockich osiedli: Nowe Miasto, Zielone Wzgórza, Starosielce i Leśna Dolina zmienił się diametralnie. 

Trasa Niepodległości liczy około 6 kilometrów. Jest to droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, posiadająca 11 dwupoziomowych skrzyżowań i tunel pod torami, 8 sygnalizacji świetlnych. W ramach inwestycji powstały także chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna i ekrany akustyczne.

Powstało 11 dwupoziomowych skrzyżowań oraz tunel pod torami. Przy okazji budowy powstało także 13 kilometrów ścieżek rowerowych. Internauci zwracają jednak uwagę, że od ul. Wiadukt do Nowego Miasta brakuje ścieżki rowerowej.

Czytaj także: Trasa Niepodległości. Internauta: "Obwodnica miasta w mieście" [KOMENTARZE]

Jest drogą klasy GP – czyli główną ruchu przyspieszonego – i można poruszać się nią z prędkością do 70 km/h.

– To historyczna chwila w dziejach Białegostoku. Dziś oddajemy mieszkańcom nową trasę, nie tylko funkcjonalną, ale po prostu piękną. Trasa Niepodległości przekazana zostaje do użytku w roku, w którym obchodzimy 100-lecie odzyskania niepodległości przez Białystok. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do jej powstania – powiedział prezydent Tadeusz Truskolaski.

Trasa Niepodległości wraz ze zrealizowaną wcześniej Trasą Generalską i ul. K. Ciołkowskiego tworzy 28 km dróg, które umożliwią sprawne poruszanie się bez konieczności wjeżdżania do centrum. Jak informuje Urząd Miejski w Białymstoku, łączny koszt budowy Trasy Generalskiej, ul. K. Ciołkowskiego oraz Trasy Niepodległości to w sumie 954 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 710 mln zł.