Remont dworca rozpoczął się na początku 2019 roku. Podróżni musieli od tamtej pory korzystać z dworca tymczasowego w postaci kontenera ustawionego na placu przy ul. Kolejowej. Teraz wszystkie niedogodności zniknęły, bo białostoczanie w końcu odzyskali dworzec.
Pochodzący z drugiej połowy XIX wieku obiekt odzyskał historyczne piękno. Prace budowlane były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W holu dworca przywrócono pierwotny wystrój wnętrza z uwzględnieniem takich elementów jak zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki.
– Dworzec w Białymstoku to trzeci, po Bielsku Podlaskim i Czeremsze, obiekt zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim. Łącznie w tym regionie do programu zakwalifikowano 12 dworców kolejowych. Obecnie prace budowlane trwają przy przebudowie dworców w Kuźnicy Białostockiej, Szepietowie, Jabłoni Kościelnej i Siemiatyczach. I to nie koniec, bo w trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla pięciu kolejnych inwestycji – powiedział Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Obiekt został oddany do użytku w 1862 r. i stanowi przykład architektury neobarokowej. W czasie I i II wojny światowej został uszkodzony. Zabytkowy budynek dawnej kolei Petersbursko – Warszawskiej wpisany jest od 1960 r. do rejestru zabytków.
Odnowiona hala dworca nawiązuje swoim wyglądem do czasów jego największej świetności z około 1910 roku. Dla osiągnięcia tego efektu wyburzono także antresolę wykonaną w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówkę z lat 80. XX wieku. Wnętrze wyposażono w nowoczesne oświetlenie oraz wygodne i stylowe ławki. Historyczny wygląd odzyskała również elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi takimi jak boniowanie, pilastry czy gzymsy. Jej piękno zostało podkreślone przez nowoczesną nocną iluminację. Uwagę zwracają również ozdobne zadaszone wejścia do budynku, których elementami są żeliwne stylizowane słupy.
Zmodernizowany dworzec PKP w Białymstoku. Zobacz zdjęcia:
W bezpośrednim otoczeniu dworca zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. Na nowo ułożono nawierzchnię placu przed dworcem, gdzie oprócz ciągów pieszych znalazły się miejsca parkingowe, których jest łącznie ponad 100 (w tym 6 dla osób z niepełnosprawnościami). W ramach inwestycji uporządkowane zostały tereny zielone oraz nasadzono nowe drzewa i krzewy. Przydworcowy plac zyskał nowoczesne oświetlenie oraz małą architekturę (kosze, stojaki na rowery, stylizowane ławki).
Czytaj też: Rail Baltica. Remont odcinka Czyżew - Białystok. Podróż z Białegostoku do Warszawy zajmie mniej niż 90 minut